TENT, Rotterdam

Group exhibition Post-Opera, TENT, Witte de Withstraat 50, Rotterdam (NL).

Opening: 18 April, 19h – 21h
Performance: 14 June, 19h – 20h
BirdBecomeBird & Solo Acoustic Performance
Two vocal performances by Suzanne Walsh and Janneke van der Putten, who each stretch the boundaries of the human voice.
Location: TENT Rotterdam. Free admission

Mercedes Azpilicueta en/and John Bingham-Hall, Adam Basanta, Paul Elliman, franck leibovici , Ho Tzu Nyen, Janneke van der Putten, Urok Shirhan, Martin Riches en Tom Johnson, Jasna Veličković, Suzanne Walsh, Geo Wyeth, Katarina Zdjelar, en/and Jan Adriaans bij V2_Lab for the Unstable Media. Een project door gastcuratoren / A project by guest curators Kris Dittel en/and Jelena Novak.

TENT, V2_ Lab for the Unstable Media en Operadagen Rotterdam slaan de handen ineen voor een eerste samenwerking. Het resultaat is een programma met live performances, een symposium en twee tentoonstellingen. Daarin onderzoekt Post-Opera, op het snijvlak van beeldende kunst, technologie en opera, de veranderende relatie tussen het menselijk lichaam en de stem. Post-Opera bij V2_In mei zal in V2_Lab for the Unstable Media de nieuwe installatie van Jan Adriaans te zien zijn. Met Swarming Chants vergelijkt hij de krachten die vrijkomen tijdens de collectieve zang ervaring in een Operahuis met de ervaringen in een voetbal stadion. De opening vindt plaats op 3 mei, van 18-21.00 uur.  Voor meer informatie over Post- Opera klik hier.

Cross-connecting the perspectives of visual art, technology and opera, Post-Opera explores the changing relationship between the human body and the voice today. Contemporary art space TENT Rotterdam, V2_ Lab for the Unstable Media and Operadagen Rotterdam join forces for a collaboration resulting in a programme of live performances, a symposium and two exhibitions. We would love to exchange insights with you during a private preview and informal buffet, before the grand opening. From 19.00 till 21.00 we will celebrate the public opening with performances.Post-Opera at V2_On view at V2_Lab for the Unstable Media in May, Jan Adriaans’ new sound installation Swarming Chants parallels the affective experience of the opera house to that of the football stadium, looking at the forces at play in a collective singing experience. The opening at V2 is on the 3rd of May, from 6-9 p.m.For more info about Post-Opera click here.

Programma/ Programme Highlights
19 30 June 2019

Post-Opera’ presenteert een levendige mix van nieuwe producties door beeldend kunstenaars en componisten, installaties en live performances, vocalisten die de mogelijkheden van de menselijke stem vergaand oprekken en machines die kunnen zingen. Paul Elliman rekt in live interventies de grenzen van de menselijke stem op en laat vocalisten de geluiden van de stad imiteren en in hun stemmen autoriteit en dreiging resoneren.  In een spectaculaire installatie van Ho Tzu Nyen’s laat een koor van niet-geheel-menselijke wezens – cyborgs, mythologische wezens, figuren uit de populaire cultuur – hun stem horen om hun menselijkheid te claimen. En in een afsluitende workshop kunnen deelnemers onder leiding van Geo Wyeth, los van training en conventies, uiteenlopende manieren onderzoeken om je stem te gebruiken. Katarina Zdjelar verbeeldt in een nieuwe film – een muzikale interpretatie van de aangrijpende tekst ‘Europe, Where Have You Misplaced Love?’ van dichter Athena Farrokhzad – hoe mensen een stem proberen te vinden. Vraagstukken over nationaliteit, assimilatie en uitsluiting staan ook centraal in de performance van Urok Shirhan. Voor alle events & performances klik hier.

‘Post-Opera’ presents a lively combination of new commissions to both visual artists and composers, installations and live performances, vocalists stretching the possibilities of the human voice and singing machines. Paul Elliman’s live interventions will stretch the limits of vocalisation as he makes human voices mimic sounds from urban space and resonate with issues of power and authority.  In Ho Tzu Nyen’s spectacular video installation a ‘ghost choir’ of beings of various origins – mythological creatures, cyborgs, figures from popular imagination – claim and vocalise their humanity. A participatory workshop, conducted by Geo Wyeth will explore various modes of vocal expression, beyond mastery and conventions. For all Events & performances click here.

Symposium | Installing the voice
18 mei/May, 12h30 18h
TENT, Witte de Withstraat 50, Rotterdam
Keynotes: Michal Grover-Friedlander, Paul Elliman. Presentaties / presentations: Hannah Bosma, Kris Dittel, Brigitte Felderer, Jelena Novak, Veronika Witte, Katarina Zdjelar.

Dit event is een samenwerking met Operadagen Rotterdam, en brengt pioniers op gebied van de Voice Studies, Musicologie, Opera Studies en Cultural Studies samen met kunstenaars die het zingende lichaam in hun werk problematiseren. De gastsprekers belichten verschillende facetten, zoals het ensceneren van de stem, de cultuurgeschiedenis van de stem, het ontstaan van zingende en sprekende machines, de status van de stem in het ‘post-human’ tijdperk, en de relatie tussen stem en macht. Voor meer info over het symposium en het reserveren van tickets, klik hier.

This one-day event is a collaboration with Operadagen and gathers both researchers in the emerging field of Voice Studies, Musicology, Opera Studies and Cultural Theory, and artists who explore the singing body in contexts beyond opera. The participants will address topics related to staging the voice, the cultural history of the human voice, the emergence of singing and speaking machines, the voice in the post-human era, and vocality and power. For more info about the symposium & to reserve tickets, click here.